Krótki artykuł o bboyingu

Flow i flejwor prosto z kół, gdzie bboye cisną swoje gorące sety do żywych drummów live bandu, funków albo oldskulowych beatów serwowanych z deków. – Z tego zdania większość jest zupełnie niezrozumiała, jeśli nie wiesz czym jest bboying.

Czym jest? Śp. Andrzej Lepper mówił: to taniec na głowie jakby ktoś nie wiedział. Pozwolę sobie jednak tę definicję troszkę dopracować. Posłużę się nawet do tego osobami ze społeczności hip hopowej, której częścią nieodłączną niemal niczym głowa jest bboying.

Konrad: Siema Element, musisz mi pomóc, pisze krótki artykuł o bboyingu i potrzeba mi się wysłużyć Twoimi odpowiedziami. Powiedz mi, co to właściwie jest ten bboying?

Element: …dla mnie ten styl to nie tylko taniec, ale też life style. Jest to element kultury hip hop, który pozwala poczuć istną wolność. Jest to też forma wyrazu własnej osobowości, myślę, że w dobitny sposób. Jest to tak samo praca nad własnymi słabościami, lękami, czyli ogólnie, nad własnym charakterem. Bboying przede wszystkim nie jest udawany, jest czystą formą przekazu, samą w sobie. Mogę powiedzieć, że jest również idealnym sposobem na zdystansowanie się do problemów, jakie ta szara rzeczywistość nam ciągle funduje. Mnie osobiście, w breakingu całkowicie pochłania harmonia muzyki z ruchem, muzyki, która jest wyrazista. BB to sztuka, którą nie każdy musi zrozumieć, to oczywiste. W moim przypadku robiąc każdego tzw. seta, próbuje coś opowiedzieć, dać do zrozumienia, że też mam coś do powiedzenia. Dla wielu jest to kontrowersyjne, lecz jeśli ktoś nie chce wgłębić się w to, poznać jak to tak naprawdę smakuje, nie wie, co traci. Taniec niesie za sobą wartości, jakie my, BBOYS I BGIRLS wyznajemy, oparte m.in. na wzajemnym szacunku i tolerancji. Tak rysuje się, mniej więcej, mój pogląd na ten temat.

Peace ! (bboy Element, Dąbrowa Górnicza)

Dzięki Element. To naprawdę wyczerpująca odpowiedź.

No, ale co z resztą tych wręcz kuriozalnych nazw, niech mnie kule biją, nic z tego nie rozumiem! Jesteśmy studentami, potrzebujemy choćby skrótów informacji. Tym razem po mini prelekcję skierowałem się do bboya Charliego z Broken Glass 2 (Kielce):

K: Cześć Charlie! Piszę krótki art o bboyingu dla tuby Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, pomożesz mi coś ?

Charlie: Jasne, jak będę umiał.

Potrzebuję kilku synonimów albo krótkich wyjaśnień, rzucę kilka słów, a Ty spróbujesz zrobić legendę. Oto one: flejwa, flow, bboy, koło, set, toprock, footwork, drop, power moves, freeze, battle Jak pominąłem coś istotnego, to możesz dorzucić. Damy radę?

Yeep. Flava – inaczej mówiąc styl tańczenia, może odnosić się także do ubioru, Każdy zawodnik powinien posiadać swoją własną Flavie; Flow – płynność tańca. Często mówi się, że ktoś rusza się lub tańczy jak woda, czyli płynnie, wtedy ma dobre flow. To nie znaczy, że ktoś, kto ma ruchy „szarpane” nie może być dobrym tancerzem; Bboy – w męskiej odsłonie mężczyzna tańczący bboying (breakdance) w rozwinięciu Break boy. Damska wersja, czyli Bgirl; Set-Pojedyncze – wyjście osoby tańczącej (bboy’a); Koło – wyszczególnione miejsce gdzie bboys wymieniają się swoimi setami. Faktycznie często przypomina koło; Toprock – w wolnym tłumaczeniu „bujanie się na górze” Jest to element bboyingu skupiający się na pozycji pionowej bboy’a. Swego rodzaju początek seta; Footwork – „praca nóg”. W footworku tancerz skupia się nad ruchami nóg w tzw. Parterze; Drop – sposób zejścia z toprock’u do footwork’u-może być bardzo efektowny; Power moves-najdynamiczniejsza część seta bboya. Polega na wykonywaniu figur obrotowych, co wymaga sporo energii i umiejętności; Freeze – inaczej mówiąc zatrzymanie w trakcie tańca, tzw. zamarznięcie. Jest efektowne, kiedy tancerz współgra z muzyką i zatrzyma się w tym samym czasie co beat; Battle – walka bboy’ów, wymienianie się setami pokazując umiejętności.

Czas na jakiś logiczny ciąg. Bboying w świecie mainstreamu zastąpiony był nazwą breakdance. Jest to jeden z pięciu podstawowych elementów kultury hip hopu, która formując się już w latach 70. XX w. w Nowym Jorku, wciąż się rozwija, ba, żyje własnym, barwnym życiem. DJ Kool Herc i The Herculoids, Africa Bambaataa, The Nigga Twins, czy później Grandmaster Flash i KRS One to jedni z niekwestionowanych pionierów dziś już globalnej kultury. Zainteresowanych rozwojem wypadków hip hopstorycznych hip hopowego prądu podczas jego początków zachęcam do sprawdzenia legendarnego filmu dokumentalnego, jakim jest The Freshest Kids. Całkowicie absorbująca przeprawa przez temat.

Hip hop i bboying przeżywały swoje wzloty i upadki, a my, media zawsze byliśmy tego regulatorem. Trend i moda ma swoją własną sinusoidę, a korporacje telewizję, a teraz również i Internet, by dodawać pop kulturalnemu tsunami metrów, bądź też wyciszać zjawiska niczym przycisk mute w pilotach TV. Podczas gdy to wszystko działo się na powierzchni, kultura miała indywidualny, nieprzerwany rytm, swoisty puls w podziemiu, zwanym zwykle undergroundem. Ludzie pełni pasji nie zważając na populizm, wkładali swoje serca i dusze w hip hop i zawsze dawali zdrową ekspresję w kołach, na streetach, na murach, w klubach, czy w amatorskich studiach nagraniowych. Wszędzie, gdzie mogła zaistnieć hip hopowa kreatywność.

W Polsce bardzo głośno w ciągu ostatnich dwóch lat było o niejakim bboyu Cetowym. Cetowy z ekipy Azizi Hustlazz miał monstrualny stały wpływ na rozwój bboyingu w Polsce już od bardzo wielu lat. Ściągnął tu szereg amerykańskich legend, by dzieliły się swoją wiedzą o kulturze i tańcu, by prowadziły warsztaty i zobaczyły, że Polska giving big love for hip hop as well. Cet zaangażowany był również w organizację większości prestiżowych eventów w kraju m.in. Freestyle Session Europe 09’ w Katowicach, czy do niedawna corocznego Circle Prinz w Warszawie.

Cet miał wypadek. Podczas kręcenia jednego z klipów został porażony prądem i zapadł w śpiączkę. Przyjaciele z hip hopowego świata jednak nie pozostawili tego bez echa. Rehabilitacja znanego bboya kosztuje rocznie 80 tys. zł. Minęło dwa lata, trwa wielka akcja – Polska dla Cetowego: masa jamów, eventów, koncertów opatrzonych hasłem Pomoc dla Cetowego, no a sam Cet? Dzięki wszystkim zaangażowanym rusza się, odzyskuje świadomość i wraca do świata. Tak działa sprzężenie zwrotne. Pomagać można dalej. Więcej informacji znajdziecie na stronie http://fundacjatwojapasja.pl

Niektórzy ludzie pytają, jak pogodzić dorosłe życie z tańcem? Medyk z forum break.pl odpowiada w jednym z postów: dlatego ja układam sobie życie (np. praca) pod taniec, a nie odwrotnie. Wyraźna i warta uwagi jest też wypowiedź użytkownika o nicku bboypierun: Ja, np. zrezygnowałem z dobrze płatnej pracy i znalazłem taką, w której zarabiam mniej, ale mogę to wszystko zgrać z treningami. Życie to pasmo wyrzeczeń, trzeba nieraz odpuścić sobie pewne rzeczy, które są ważne, aby poświęcić się temu, co jest dla nas wartościowe. Peace.

 

Konrad Wyrębkiewicz

zdjęcie: „so fresh so clean” 2013 photo by Mariusz Dyszlewski, www.mdyszlewski.pl

Zobacz więcej

Dodaj komentarz